Tugas menganalisis jurnal dan objek
Nama: Syifa Maulaya Kamila
Npm: 202146500867
Kelas: R4K
Judul :
1. Kajian Penerokaan Buli Siber dalam Kalangan Pelajar UMT
2. Kesan bahan visual dalam penulisan karangan Bahasa Melayu
3. Peranan Pengarang Tradisi dalam Melahirkan Masyarakat Pemikir
Pendekatan :
1. Kajian penerokaan ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis dan tingkahlaku yang berkaitan dengan buli siber dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi.
2. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sama ada penggunaan bahan visual dalam pengajaran penulisaan karangan dapat meningkatkan pencapaian pelajar
3. Dalam sistem sastera Melayu tradisi, tidak terdapat istilah yang khusus mengenai makna kepengarangan kerana ia membawa maksud yang berbeza dengan sistem kepengarangan sastera Melayu moden. Dalam sistem sastera Melayu tradisi. kepengarangan itu boleh dibezakan dengan peranan pencerita
Teori
1. Kajian ini memberi implikasi bahawa buli siber kini merupakan isu global yang bukan sahaja berlaku di kebanyakan negara di dunia malah ia turut berlaku di Malaysia khususnya dalam kalangan pelajar universiti. Turut dibincangkan juga kaedah pencegahan serta cadangan program intervensi bagi menangani permasalahan buli siber dalam kalangan pelajar.
2. Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:805) “kolektif” bermaksud bersama-sama atau beramai-ramai sebagai satu kumpulan (dalam melakukan sesuatu), manakala perkataan “kolektivisme” bermaksud pegangan hidup yang mementingkan hak milik bersama dalam semua aspek kehidupan. Secara umumnya, dalam sastera Melayu tradisional.
3. Pengarang sastera tradisi boleh sahaja memilih untuk melahirkan karya yang bersifat “soothing text” iaitu karya yang boleh melekakan, melalaikan, menghiburkan ataupun karya yang bersifat “benefecial text” iaitu karya yang dapat mendidik akal, minda dan jiwa pembaca serta tidak bersifat melalaikan atau penuh nilai-nilai hiburan semata-mata. Makalah ini akan membincangkan peranan pencerita dagang di bahagian kepengarangan Melayu tradisi berdasarkan model Koster mengenai Idea Buku (Braginsky, 1998).
Analisis
1. Kajian survei ke atas 134 pelajar Universiti Malaysia Terengganu dijalankan dengan menggunakan soal selidik buli siber bagi mendapatkan maklumat berkaitan tingkahlaku buli siber. Kajian mendapati buli siber ini berlaku dalam kalangan responden pada tahap yang sederhana.
2. hasil kajian menunjukan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap skor min pencapaian keseluruhan penulisan karangan antara pelajar kumpulan eksperimen dan pelajar kumpulan kawalan dalam ujian pasca.
3. Penuh di dalamnya rakaman peristiwa yang boleh menjadi panduan dan pedoman untuk masyarakat kini.Walaupun zaman telah berubah, tetapi lipatan sejarah harus dibuka, diingati, dihayati dan dipelajari supaya manusia pada hari ini boleh mengulang zaman kegemilangan Melayu dahulu melalui formula yang telah tersedia ada dalam teks teks sastera sejarah. Ia juga wajar dihayati supaya manusia kini tidak mengulang kembali kesilapan yang boleh menghancurkan bangsa sendiri.
Kesimpulan
1. Dapatan kajian menyokong kajian-kajian di peringkat global yang menunjukkan bahawa buli siber telah mula menjadi satu jenayah baru yang bakal mendatangkan implikasi yang negatif sekiranya tidak ditangani secara serius oleh semua pihak
2. Kesan penggunaan bahan visual dilihat menerusi perbezaan yang ketara terhadap skor min pencapaian penulisan karangan pelajar eksperimen dalam ujian pra dan pasca, terutama dari segi markah keseluruhan dan aspek isi karangan.
3. Berkaitan dengan tujuan penulisan Sejarah Melayu pula, fungsi pertamanya ialah untuk memaparkan sejarah sesebuah negara kota dengan menceritakan asal usul raja dan keturunannya, serta segala yang berkaitan dengan kerajaan itu
Tugas menganalisis objek
Judul : patung jendral Sudirman
Pendekatan : patung yang berada di Jakarta tepatnya di kawasan Dukuh Atas, depan Gedung BNI, Jalan Jenderal Sudirman. Patung ini memiliki tinggi keseluruhan 12 meter dan terdiri atas: tinggi patung 6,5 meter dan voetstuk atau penyangga 5,5 meter.
Teori : Patung Jenderal Soedirman menjadi bukti bahwa hubungan baik kedua negara dalam bidang pertahanan dan keamanan sudah terjalin sejak lama. Duta Besar Jepang untuk Indonesia Masafumi Ishii mengungkapkan bahwa salah satu sosok pahlawan RI itu berdiri kokoh di gedung Kementerian Pertahanan Jepang.
Dalam pidato perayaan hari jadi Pasukan Bela Diri Jepang ke-63 di salah satu hotel di bilangan Jakarta Pusat, diplomat tersebut mengatakan patung Jenderal Soedirman diberikan oleh pemerintah Indonesia beberapa dekade lalu.
Masafumi menegaskan patung Jenderal Soedirman adalah satu-satunya patung orang asing di gedung Kementerian Pertahanan Jepang.
Analisis : Rencana pembangunan patung Sudirman dan sejumlah patung yang akan menghiasi jalan protokol sesuai nama jalan mencuat pada September 2001. Rencana itu merupakan realisasi sayembara patung pahlawan yang dilakukan tahun 1999. Lokasi patung merupakan satu garis lurus yang berujung dari Patung Pemuda Membangun di Kebayoran sampai tugu Monumen Nasional.
Kesimpulan : Sebagai pahlawan nasional yang punya jasa besar bagi bangsa dan negara Indonesia. Tak heran jika ada banyak patung Jenderal Soedirman tersebar di berbagai kota dan daerah sebagai bentuk penghormatan. Tak jarang juga nama jalan yang menggunakan nama pahlawan ini.
Komentar
Posting Komentar